Experience

To view this page in english click here

De Experience tak is voor studenten de plek bij uitstek om academische kennis echt om te zetten in de praktijk door zelf aan de slag te gaan. Zo biedt AFC de mogelijkheid om deel te nemen aan een  Student Consulting project of kan je proeven van het ondernemerschap via een stage bij een startup. Daarnaast bieden we in de loop van het semester nog andere uitdagingen aan voor studenten die zich willen voorbereiden op een AFC project en al in contact willen komen met het bedrijfsleven.

Student Consulting Projecten


Met een Student Consulting project kan je je vaardigheden verder ontwikkelen via creatieve en kwaliteitsvolle projecten voor bedrijven in diverse sectoren. Als student krijg je de kans om gedurende 10 weken voor in multidisciplinaire teams van 5 personen te proeven van het leven als consultant, door een bedrijfsprobleem aan te pakken en adviezen te formuleren. Professionele begeleiding en een aangepaste korte opleiding bestaande uit enkele workshops zorgen er mee voor dat jouw team het project succesvol weet af te ronden. Het resultaat is een tevreden bedrijf met een implementeerbare oplossing en 5 voldane studenten met een verbeterde en uitgebreide skillset. Naast het harde werk is er daar bovenop nog tijd voor fun tijdens de verschillende teambuildings en het ledenfeestje!

Immoweb – Strategic Datamining (English)

There are 2 certainties in life: you’ll live a house and you’ll come into contact with big data – this project for Immoweb combines both! Immoweb is sitting on 15 years’ worth of real estate data and they want to commercialize it. Your AFC project team will tackle this problem in 3 stages: datamining, cost-benefit analysis and prototyping.

In the first stage of the project, your team will evaluate the value and potential of the data. Is it of good quality or can we improve that? Are there certain elements pointing to particular uses of data? What parts of the database should we focus on in the next stage?

Next, your team will research several potential ways of commercializing databases. You’ll evaluate these using a cost-benefit analysis and then determine the best possible options.

Finally, your team will use this information to research, evaluate and eventually create some use cases yourselves: concrete examples of database commercialization. You’ll present your final prototype to our client, Immoweb.

Big data is big money, but it will also be big fun at AFC!

Coca-Cola European Partners – Complexity reduction (English)

Coca Cola European Partners (CCEP) Northern European Business Unit (NEBU) is responsible for the bottling and distribution of products for Northern Europe. They have an impressive portfolio which needs to be evaluated critically with a focus on scale, production facts, inventory, … to provide room for growth. Improvements can be found by investigating how CCEP NEBU can drive cross-border SKU (a number assigned to each unique product) harmonisation. The project team should deliver a repeatable methodology and modelallowing to identify and propose opportunities for cross-border harmonisationthat can be easily updated, and potentially rolled out to other CCEP territories.

Coca-Cola European Partners – Productie & Logistiek

Coca-Cola verkoopt ieder jaar iets minder dan 1000 miljoen liter drank binnen België en Luxemburg. Hiervan wordt 70% geproduceerd in verschillende Belgische productiesites. Echter kampen ze hierbij met het volgende probleem: Op piekmomenten, bijvoorbeeld tijdens hete zomerdagen, stijgt de verkoop sterk voor een korte periode. Deze pieken worden momenteel opgevangen door de productielijnen tijdelijk aan te passen maar Coca-Cola wil deze inefficiënties wegwerken door over te schakelen naar een variërende stock en constante productiehoeveelheden. Het bepalen van deze optimale hoeveelheden en voorraadgrootte voor verschillende productiesites zullen dan ook de uitdagingen vormen voor jouw team. Wil jij op zoek gaan naar manieren om een productiegigant als Coca-Cola nog efficiënter te doen werken, dan ben jij de persoon die wij zoeken!

Verhaert New Products and Services – Product Development

Klinken innovatie en impact als muziek in je oren? Dan moet je bij Verhaert New Products and Services zijn. Met hun jarenlange expertise helpen zij ambitieuze bedrijven en ondernemers in verschillende sectoren om er producten te innoveren. Tijdens dit project zal er gewerkt worden aan een lokalisatiesysteem voor duikers. De bedoeling van dit lokalisatiesysteem is om afdalingen voor duikers veiliger te maken. Dit project zal zowel het technisch als economische luik van de toepassing onderzoeken.

Interessant weetje over de firma Verhaert New Products and Services: op 22 oktober 2001 werd de eerste Belgische satelliet (PROBA-1) de ruimte ingestuurd. Verhaert New Products and Services Space was hoofdcontractor voor de ontwikkeling en bouw van deze eerste, in België gebouwde, microsatelliet.

Belgian Entertainment Association (BEA) – Strategie en marketing

Bioscoop: Hot or Not? De Belgian Entertainment Association (BEA) heeft als missie om o.a. de filmsector te ondersteunen, beschermen en promoten en zijn op zoek naar een verduidelijkende marktanalyse die de trends in deze sector opzoekt en verklaart. Facts en figures genoeg, maar wat betekenen ze voor de Belgische filmsector? En vooral, hoe moeten bedrijven zoals Kinepolis of 20th Century Fox hier best op reageren? In dit project zal het team eerst op zoek gaan naar inzichten in de Belgische filmindustrie via een marktanalyse, om vervolgens met adviezen op de proppen te kopen voor een lange termijn strategie voor bedrijven in de Belgische filmindustrie.

Habbekrats VZW – Finance

Habbekrats is een vzw die de kansen van jongens en meisjes probeert te verhogen en hen mogelijkheden biedt die hun dagelijkse omgeving niet biedt. De bedoeling van dit project is om Habbekrats meer inzicht

te geven in hun financiën. Meer bepaald houdt dit het maken van een financiële analyse in die nagaat welke de uitgaven zijn, en welke eerder operationeel of meer strategische uitgaven zijn. Op die manier kan Habbekrats meer sturing krijgen en kunnen ze hun financiële positie versterken. Heb je zin om mee te werken aan een financieel project voor een goed doel? Dan is dit jouw project!


Wat houdt Students@Startups in?

Ervaren hoe het eraan toe gaat in een startup, hoe ondernemers erin slagen ideeën om te zetten in realiteit en pure motivatie om te zetten in een levensvatbare en duurzame onderneming? Terwijl zelf een startup oprichten momenteel nog een stap te ver is, laat Students@Startups toe dit alles toch al te ontdekken en te proeven van alles wat ondernemerschap ademt.

Bij Students@Startups krijg je gedurende 8 weken gedurende één semester de kans om actief deel uit te maken van een reeds bestaande startup om deze nog naar een hoger niveau te tillen. Zo krijg je een exclusief beeld van het reilen en zeilen van een startup. Niet door er alleen naar te kijken maar door er effectief in mee te werken! We laten je echter niet aan je lot over: er zullen workshops georganiseerd worden die je competenties en skills zullen aanreiken om deze activiteit tot een goed einde te brengen, en gedurende het semester word je opgevolgd door AFC.

Concreet ziet het verloop van zo’n stage er als volgt uit:

Selectie
Aan het begin van het semester wijzen we je toe aan de startup waar je het komende semester deel van zal uitmaken, afgaande op je motivatie, algemeen profiel en CV.

Startreceptie en kennismakingsavond
Op de eerste bijeenkomst krijgen jullie de kans om de andere studenten én de startups te leren kennen in een ontspannende setting in het Creativity Lab, waar jullie ook de rest van het semester gebruik van kunnen maken om je activiteiten bij de startup uit te voeren. Dit is het startschot om er de volgende week echt aan te beginnen!

Workshops
Verschillende workshops zullen helpen om een beter perspectief te vormen over de bruisende ondernemingswereld, en onmisbare vaardigheden aanleren voor iedere ondernemer. De data hiervan worden tijdig gecommuniceerd.

Slotreceptie
Aan het einde van de 8 weken houden we opnieuw een receptie ter afsluiting van een geslaagd semester!

STUDENTS@STARTUPS

Gemsotec

Gemsotec maakt software oplossingen voor werknemers in de industrie en zorgt er zo voor dat ze hun werk efficiënter kunnen doen. Naast op maat gemaakte software oplossingen en advies rond digitalisering en innovatie bieden ze ook twee software producten aan.

GoRound is een mobiele applicatie die toelaat om bijvoorbeeld inspectierondes of checklisten op een smartphone of tablet uit te voeren. De applicatie kan ingezet worden binnen afdelingen zoals productie en onderhoud, maar bijvoorbeeld ook voor kwaliteitsbeheersing of management controles.

Digital Twin is een platform dat uit verscheidene modules bestaan in functie van de noden van de klant. Het is als het ware de digitale tweeling van de fysieke bedrijfsprocessen. Zo kunnen bijvoorbeeld lopende of geplande werkzaamheden gevisualiseerd worden. Ook assets kunnen gelokaliseerd worden en gerelateerde info kan opgeroepen worden.

Zij zoeken studenten die hen kunnen helpen met marketing gerelateerde taken. Concreet kan je helpen met hun website en app uit te denken. Ook help je de markt voor hen te segmenteren en Key Performance Indicators op te zetten. Dit zijn slechts enkele voorbeelden!

I Love Network

I LOVE Network is een burgerparticipatieplatform, media- en ook talent-agency. Iedereen, jong en oud, kan op een laagdrempelige manier zijn creatieve werk delen met hun volgers op sociale media waar ze duizenden locals bereiken. Tegelijkertijd leveren ze ook diensten aan lokale ondernemers en lokale overheden waarbij de lokale content creators gevraagd wordt om deze betalende projecten uit te voeren. Zo zijn ze onder andere bekend van I LOVE Leuven en I LOVE Hasselt. Daarnaast geven ze ook verschillende trainingen aan ondernemingen.

Ze zijn eigenlijk de brug tussen creatievelingen en ondernemingen en brengen ze met elkaar in contact om zo bijvoorbeeld reportages en foto’s te maken.

Ze zoeken enerzijds iemand die hun marketing een boost kan geven, gericht op o.a. bedrijven en lokale handelaars. Anderzijds zoeken zij iemand die hun communicatie en community wilt managen, zowel intern als extern. Zo kunnen ze hun netwerk nog beter gebruiken!

HQ

Net zoals Gemsotec heeft ook HQ een service ontwikkeld die de efficiëntie en productiviteit ten goede komt! Ze bouwden namelijk een platform dat het mogelijk maakt om bestanden die op allerlei verschillende cloud services zijn opgeslagen te integreren. Zo heb je al je bestanden van Slack, Google Drive, Dropbox en nog veel meer op één plek en verlies je geen tijd met het zoeken naar het juiste bestand.

HQ zoekt studenten die hen kunnen helpen met content creatie in verschillende formaten (video, blog,…). Daarnaast kan je hen ook helpen met analytics: inzichten verwerven in het gebruik van hun app en hoe hun marketing ontvangen wordt. Tenslotte kan je hen ook vergezellen en vertegenwoordigen op events!

Heb je nog bijkomende vragen? Stuur gerust een e-mail naar experience@afcleuven.be, of bel naar +32 470 56 68 80.